تبلیغات
دانستنی های جنسی - گفتگو در مورد مسائل جنسی نوجوانان را گمراه نمی‌کند
درباره وبلاگ

سلام.
این وبلاگ برای آگاهی کسانی راه اندازی شده که علاقه به پیشرفت در روابط زناشویی خود دارند.
امروزه یکی از مهمترین عوامل طلاق در کشور عزیزمان آگاهی نداشتن از خصوصیات اخلاقی و نیازهای
جنسی زوجین نسبت به یکدیگر و ایجاد سردی در روابط می باشد.
امیدوارم بتوانم به عنوان یک دوست به شما در بهتر شدن زندگیتان کمک کنم
مشتاقانه منتظر خواندن نظرات مفید و تجربیاتتان در راستای کمک و آگاهی رساندن به هم وطنانمان هستم.
مدیر وبلاگ : ابر خاکستری
نویسندگان
نظرسنجی
از خواندن چه مطالبی بیشتر لذت می برید؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دانستنی های جنسی
دانستن هم راستا با پیشرفت.از دوستان خواهشمندم برای بهتر ارائه دادن مطالب بنده را از نظراتشون مطلع کرده و در نظرسنجی شرکت کنند

دوران بلوغ، دردسرهای خاص خودش را دارد. از تغییرات فیزیکی بدن گرفته تا تکامل فکری و روحی، همه باعث می شود که نوجوان در یک مرحله حساس قرار گیرد و دوران پراسترسی را تجربه کند. این در حالی است که اگر نوجوان از قبل به درستی با تغییرات این دوره آشنا باشد و در مورد آن توجیه شده باشد، کمتر دچار استرس می‌شود و کمتر هم از راه به در می‌شود! وضعیتی که در کشور ما به ندرت وجود دارد.

دوران بلوغ، دردسرهای خاص خودش را دارد. از تغییرات فیزیکی بدن گرفته تا تکامل فکری و روحی، همه باعث می شود که نوجوان در یک مرحله حساس قرار گیرد و دوران پراسترسی را تجربه کند. این در حالی است که اگر نوجوان از قبل به درستی با تغییرات این دوره آشنا باشد و در مورد آن توجیه شده باشد، کمتر دچار استرس می‌شود و کمتر هم از راه به در می‌شود! وضعیتی که در کشور ما به ندرت وجود دارد. به همین دلیل توجه به بهداشت دوران بلوغ، اهمیت خاصی می یابد. بهداشت دوران بلوغ یعنی فرد در حول و حوش این سن چه کارهایی انجام دهد که به بیماری های مربوط به این دوره - که بیشتر بیماری‌های عفونی هستند- دچار نشود.> این تعریفی است که دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی از بهداشت دوران بلوغ ارائه می کند. وی ادامه می‌دهد: <در این دوران بدن نوجوانان از نظر فیزیولوژیک تکامل می‌یابد و تغییرات هورمونی شدیدی رخ می‌دهد که می‌تواند مشکلاتی را از نظر روحی هم برای آنها به‌وجود آورد.> وجه به بهداشت بلوغ در کشور ما که ۱۷ درصد جمعیت آن را افراد ۱۵ تا ۱۹ سال و ۳۳ درصد جمعیت آن را افراد ۱۵ تا ۲۹ سال تشکیل می‌دهند، اهمیتی مضاعف دارد ولی به عقیده دکتر عمادی مشکل اینجا است که جامعه ما هم خودش در دوران بلوغ و در واقع در مرحله گذار قرار دارد، وی توضیح می‌دهد: <تفکرات نوجوانان و جوانان در جامعه به دنبال رواج پدیده های مختلفی مانند تکنولوژی اینترنت و ماهواره و.... تغییر کرده و خط قرمزهایی که در گذشته وجود داشته، به نوعی از بین رفته است. درحالیکه خط قرمز دیگری به‌جای آن تعبیه نشده است.> دکتر عمادی برای این مورد، مثال میآورد: <در کشوری مثل شوروی دخترها و پسرها در سنین نوجوانی می‌توانند با هم رابطه دوستانه داشته باشند و جامعه‌شان نیز این موضوع را پذیرفته است، ولی اگر رابطه‌شان فراتر از دوستی ساده شود، جامعه آن را نمی‌پذیرد و آن فرد طرد می‌شود؛ در واقع خط قرمز برای آنها بسیار ملموس و مشخص است و نمی‌توانند از آن عبور کنند. ولی در جامعه ما آمار مشخصی از روابط دختران و پسران وجود ندارد، زیرا کاملا روابطی زیرزمینی است و اگر محققی نیز در این زمینه کار کند، کسی پاسخ درستی ارائه نمی‌دهد. ‌جوانان ما هم با این تفکر که ما از خط قرمز رد شده‌ایم، به مصرف مواد مخدر، قرص‌های روان‌گردان و حتی روابط نامشروع جنسی می‌پردازند که به علت بروز این رفتارهای پرخطر، در معرض ابتلا به بیماری‌های صعب العلاج قرار می‌گیرند و بهداشت دوران جوانی خود را از بین می‌برند.> برای مقابله با این مشکل، راهی وجود ندارد جز برقراری رابطه دوستانه با نوجوان و آشنا کردن او با تغییرات دوران بلوغ و نشان دادن مسیر درست به او. انجام این کار برای پدر و مادرها البته بسیار سخت است. به عقیده دکتر عمادی، <مشکلی که وجود دارد این است که والدین در زمینه مسائل جنسی خجالت می‌کشند با فرزندانشان صحبت کنند و نمی‌توانند مربیان خوبی برای فرزندانشان باشند. در ضمن خود آنها هم اطلاعات کافی و درستی از مسائل جنسی ندارند و به دلیل همین عدم آگاهی، بسیاری از زندگی‌های زناشویی به جدایی منجر می‌شود.> دکتر عمادی اضافه می کند:<در کشور ما اگر نوجوان ۱۲ ساله‌ای از خانواده‌اش در خصوص مسائل جنسی سوالی بپرسد فورا خانواده واکنش نشان می‌دهد و به او می‌گوید در آینده متوجه می‌شوی. همچنین اگر برای جوان ۲۰ ساله‌ای نیز سوالی پیش آید و آن را مطرح کند، خانواده می‌گویند‌ خودت که بهتر می‌دانی! اما از کجا؟ خانواده که در نوجوانی به او آموزش نداده‌اند، در آموزش و پرورش هم به این مسائل پرداخته نمی‌شود، پس قطعا از یک دوست، یک کتاب رمان، چند صفحه مبتذل در اینترنت و یا فیلم این آموزش را دیده است.> دکتر عمادی با بیان این مطلب می‌گوید: <به‌جای راه‌های نادرستی که نوجوانان برای یادگیری بر می‌گزینند، می‌توانیم مسائل را در محیطی سالم توسط والدین و یا معلمان به آنها آموزش دهیم.> به عقیده او: <وظیفه والدین در این خصوص این است که ارتباط نزدیک و صمیمی با فرزندانشان داشته باشند. اگر چنین باشد آن نوجوان به‌جای ارتباط با دوستانش می‌تواند رابطه صمیمی‌تری با پدر و مادرش برقرار کند و همان‌طور که خیلی راحت مسائلی را برای دوستانش خیلی راحت بیان می‌کند، آنها را نزد والدینش بازگو ‌کند و از آنها راهنمایی بگیرد.> این مسِله از این جهت اهمیت دارد که ‌اطلاعات غلطی که نوجوانان از منابعی غیر از والدین دریافت می‌کنند، در به انحراف کشیدن آنها بسیار موِثرست. در این زمینه هم دکتر عمادی مثالی دارد: <یک دختر دبیرستانی به عنوان بیمار مبتلا به ویروس ایدز به من مراجعه کرد ولی در ابتدا از شیوه ابتلا به ایدز چیزی نگفت. بعد از مشاوره‌های انجام شده مشخص شد که تماس جنسی داشته است. این بیمار می‌گفت از دوستانم شنیده‌ام که از این طریق ایدز منتقل نمی‌شود.> به گفته دکتر عمادی، <برخی تصور می‌کنند اگر باب چنین صحبت‌هایی را در خانواده باز کنند، فرزندانشان گمراه می‌شوند؛ در حالی که اگر اطلاعات از کانال صمیمی مطرح شود و مجرا و منشاء صمیمی داشته باشد و در کنار دادن آموزش، ضروریات آن هم ذکر شود، احتمال خطاهای نوجوان را کاهش می‌دهد.> صد البته پند و نصیحت این روزها در گوش هیچ جوان و نوجوانی فرو نمی‌رود. دکتر عمادی معتقد است: <‌نقش مشاوره خیلی مهم‌تر از نصیحت مستقیم است و نوجوان با خانواده احساس صمیمیت بیشتری می‌کند. اگر پدر و مادر تجربیات دوران جوانی خود را در اختیار فرزندشان قرار دهند، تاثیر بیشتری دارد تا این که فقط در صدد نصیحت او باشد.> البته برخورد دوستانه همیشه هم به درد نمی‌خورد، مثلا اگر نوجوانی رابطه نامشروع داشت، آیا می توان به یک برخورد دوستانه و صمیمی اکتفا کرد؟ دکتر عمادی در این خصوص معتقد است:<والدین اگر فرزندشان با افراد رابطه دارند، باید با آنها برخورد کنند. زیرا همیشه با منطق مسائل حل نمی‌شود.> وی ادامه می‌دهد: <این برخورد نباید به صورتی باشد که به محض اینکه متوجه شدند فرزندشان با کسی حتی رابطه ساده هم دارد او را تحریم کنند. بلکه در مرحله اول باید با امر به معروف و نهی از منکر و مشاوره دوستانه به نوجوان آگاهی دهند و مسِله را حل کنند، ولی اگر هیچ راهی باقی نماند، باید برخورد جدی کنند. > وی تاکید می کند:<اگر خانواده بدون منطق با نوجوان برخورد کنند و قبل از آن او را ارشاد نکرده باشند، برخورد شدید باعث می‌شود نوجوان لجبازی کند. پدر و مادر باید بینش داشته باشد و روی این قضیه وقت صرف کنند.> البته در این زمینه نمی توان تمام بار را بر دوش پدر و مادرها انداخت. به گفته دکتر عمادی، <ما هیچ سایت معتبر یا کتابی نداریم که حتی اگر برای خانواده مقدور نبود به‌طور مستقیم در این خصوص با فرزندش صحبت کند، به او این سایت را معرفی کند. کسانی که خود را متولی آموزش و پرورش، بهداشت و فرهنگ می‌دانند، باید در این زمینه اقدام کنند.> به عقیده وی، <رسانه‌های گروهی در افزایش سطح آگاهی نوجوانان نسبت به بهداشت دوران بلوغ نقش مهمی دارند هرچند تا کنون نتوانسته‌اند از عهده رسالت خویش برآیند.> البته رسانه‌های گروهی محدودیت‌های خاص خود را دارند ولی دکتر عمادی معتقد است:< ما باید به آنجا برسیم که در حالی که حجب و حیا و عفت عمومی را در جامعه حفظ می‌کنیم، آموزش‌های لازم را هم ارائه دهیم.> برای حل این مشکلات و کاهش روابط نامشروع در سنین نوجوانی، بعضی‌ها اعتقاد خاصی به برخورد های سفت و سخت قانونی دارند. مثلا به تازگی طرحی ارائه شده مبنی بر اینکه برای کاهش روابط نامشروع، تمام دختران قبل از ازدواج تحت آزمایش قرار گیرند. دکتر عمادی در این زمینه اعتقاد دارد: <آزمایش سلامت را برای دختران و پسران لازم نمی‌دانم مگر اینکه در صورت توافق طرفین و به صورت داوطلبانه باشد. ولی اگر از سوی دولت به صورت اجبار درآید، علاوه بر این که حقوق شهروندی را زیر سوال می‌برد راهکار مناسبی نیز برای تشخیص بیماری و یا مشکل فرد نیست، زیرا اگر مسِله‌ای به صورت اجبار درآمد راه فرار از آن نیز میسر می‌شود، همان‌طور که آزمایش اعتیاد برای پسران از سوی دولت اجباری شد ولی همچنان می‌بینیم که بعد از ازدواج دختران پی به اعتیاد همسرشان می‌برند





نوع مطلب :
برچسب ها :


   
 
   

ایران سهراب